بازمهندسی سازمان
نکاتی پیرامون بازمهندسی
•زمانه و زمینه همواره در حال دگرگون شدن است. اندیشه بازمهندسی، هم معلول این دگرگونی است و هم علت دگرگونی...
•بازمهندسی یکی از اندیشه ها و رویکردهای تجویزشده برای مدیریت تغییر و تحول در سازمان است که مکمل سایر ابزارها و فنون محسوب میشود و نه جایگزین آنها (نظیر ساختاردهی مجدد، کوچک سازی، برون سپاری، اتوماسیون وظایف ، بازسازی سیستم های اطلاعاتی، بهبود مستمر، ... )
اصول و قواعد بازمهندسی |
بازگشت از انتها ( از انتظار بهره بردار به تعیین وظایف) |
ترکیب افقی ( کارکنان چند مهارته و گروه های چند وظیفه ای) |
تراکم عمودی ( ادغام تصمیم گیری در رویه های اجرایی) |
نقطه تماس واحد (حائل میان بهره بردار و فرایندهای داخلی) |
ایجاد فرآیندهای موازی/روش های چندگانه |
انتقال فعالیت به نقطه ای با منفعت بیشتر و هزینه کمتر |
مدیریت تناقض نماها ( تبدیل استبداد «یا» به انتخاب «و») |
شکستن چارچوب ها و مفروضات فکری و عادات سازمانی |
استفاده بایسته از نقاط و ابزارهای اهرمی (نظیر فاوا) |
تغییرات و نتایج مورد انتظار |
فشردگی افقی و عمودی (ادغام وظایف و حذف مدیریت های زائد) |
جریان طبیعی همکاری (بجای دستورالعمل های رسمی و غیرمنعطف) |
کنترل نتایج (بجای بازرسی و کنترل جزئیات) |
عدم تمرکز در اجرا همزمان با تمرکز در هدایت و نظارت |
تغییر مشاغل از وظایف ساده به کار چند بعدی |
تغییر در معیارهای عملکرد، نظام پرداخت و ضوابط انتصاب و ترفیع |
تغییر مفهوم مدیریت از ریاست و بازخواست به مسئولیت و پشتیبانی |
کاهش موارد اختلاف و کاستن از برخوردهای بین وظیفه ای |
استفاده از فرصت ها با عبور فرآیندها از مرزهای سازمان |
تفاوت سازمانهای دولتی و خصوصی از منظر بازمهندسی
1) فاکتورهای محیطی (فاکتورهای خارج از سازمان)
کمتر در معرض محیط بودن و اتکای به بودجه های تخصیصی، انگیزه کمتر برای بهره وری و اثربخشی، کارایی کمتر، استفاده محدود از فرصتهای بیرونی، محدودیتهای قانونی و رسمی بیشتر، تأثیرپذیری مستقیم از تحولات سیاسی و تغییرات حاکمیتی ...
2) تعاملات سازمان- محیط
فعالیت های اجباری در چارچوب مجوزهای قانونی از پیش تعیین شده و مأموریت سازمان، نقش عمده در منافع عمومی، انتظارات بیشتر از مقام های دولتی برای اقدامات صحیح، مسئولانه، درستکارانه، پاسخگویی به افکار عمومی، شفافیت و ارتباط با رسانهها، ...
3) ساختار درونی و فرآیندها (فاکتورهای درون سازمان)
ضوابط پیچیده، متناقض و غیر عینی، استقلال کمتر مدیران در تصمیمگیری، نقش اساسی مدیران ارشد، تغییرات مدیران در اثر تحولات سیاسی یا انتصابات داخلی، رضایت شغلی پایین و تعهد سازمانی کمتر، ....
برگرفته از کتاب " مهندسی مجدد سازمان" تألیف دکتر مجتبی لشکربلوکی