دستاوردِ افزوده

زنده یاد آموزش؛ زنده باد یادگیری!

دستاوردِ افزوده

زنده یاد آموزش؛ زنده باد یادگیری!

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ .... الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

در عصر اطلاعات، بی سوادان کسانی نیستند که نمی توانند بخوانند یا بنویسند، بلکه افرادی هستند که نمی ‏توانند یاد بگیرند و بازآموزی کنند.
یادگیری مستمر، فراگیرندگانی مستقل ‏تر، تواناتر و خوداتکا می طلبد که نیازهای دانشی در فعالیت‏ هایشان را خود بشناسند، خود بیابند و خود بفهمند.

آخرین نظرات

بازمهندسی سازمان

پنجشنبه, ۹ دی ۱۴۰۰، ۰۷:۰۰ ب.ظ

نکاتی پیرامون بازمهندسی

•زمانه و زمینه همواره در حال دگرگون شدن است. اندیشه بازمهندسی، هم معلول این دگرگونی است و هم علت دگرگونی...

 

•فشارهای محیطی، ظهور فناوری‏های جدید، و ... باعث شده تا سازمان‏ ها هر چه بیشتر نیاز به تغییراتی دارند که بتوانند برای خود قابلیت‏ ها و مزیت‏ های لازم را خلق و حفظ کنند.
 
•بازمهندسی جنجال ‏برانگیزترین نظریه مدیریتی دهه 90 میلادی است چرا که با تفکرات افراطی در کوچک‏ سازی کارها و تقسیم وظایف به مخالفت پرداخت و پارادیم «تقسیم کار» که ده ‏ها سال مسلط بود را تغییر داد.
 
نویسنده کتاب "بازمهندسی، منشور انقلاب در سازمان"  (مایک همر،1993)، این نظریه تجویزی را به این صورت تعریف کرد: «بازاندیشی بنیادین و بازطراحی ریشه‏ ای فرایندها برای دستیابی به پیشرفتی چشمگیر»
 
•آنچه که بازمهندسی را از سایر روش‏های مدیریتی پیش از خود متمایز ساخت و آن را به عنوان یک تئوری انقلابی در سازمان‏ ها و مباحث مدیریتی مطرح کرد، عبارت بود از مفهومی که بازمهندسی آن را در مرکز توجه قرار داد: "فرآیند"
 
•فرآیند یعنی مجموعه ‏ای از فعالیت‏ ها یا عملیات که یک یا چند ورودی را تبدیل به خروجی‏ ای می‏ کند که برای مشتری یا بهره‏ برداران ایجاد ارزش کند. تفاوت وظیفه با فرآیند همانند تفاوت جزء و کلّ است.
 
•بازمهندسی یک راه‏ حل بنیادی و پدیدآوردن تغییرات شدید در سطح سازمان است بطوریکه چگونگی انجام فعالیت‏ های تولیدی یا خدماتی را به سمت جلب رضایت استفاده ‏کنندگان داخلی و متقاضیان (مشتریان) و ذینفعان بیرونی،  تغییر می‏ دهد.
 

•بازمهندسی یکی از اندیشه ‏ها و رویکردهای تجویزشده برای مدیریت تغییر و تحول در سازمان است که مکمل سایر ابزارها و فنون محسوب می‏شود و نه جایگزین آنها (نظیر ساختاردهی مجدد، کوچک‏ سازی، برون‏ سپاری، اتوماسیون وظایف ، بازسازی سیستم ‏های اطلاعاتی،  بهبود مستمر، ... )

 

اصول و قواعد بازمهندسی

بازگشت از انتها ( از انتظار بهره ‏بردار به تعیین وظایف)

ترکیب افقی ( کارکنان چند مهارته و گروه ‏های چند وظیفه ‏ای)

تراکم عمودی ( ادغام تصمیم ‏گیری در رویه ‏های اجرایی)

نقطه تماس واحد (حائل میان بهره‏ بردار و فرایندهای داخلی)

ایجاد فرآیندهای موازی/روش‏ های چندگانه

انتقال فعالیت به نقطه‏ ای با منفعت بیشتر و هزینه کمتر

مدیریت تناقض ‏نماها ( تبدیل استبداد «یا» به انتخاب «و»)

شکستن چارچوب ‏ها و مفروضات فکری و عادات سازمانی

استفاده بایسته از نقاط و ابزارهای اهرمی (نظیر فاوا)

 

تغییرات و نتایج مورد انتظار

فشردگی افقی و عمودی (ادغام وظایف و حذف مدیریت‏ های زائد)

جریان طبیعی همکاری (بجای دستورالعمل ‏های رسمی و غیرمنعطف)

کنترل نتایج (بجای بازرسی و کنترل جزئیات)

عدم تمرکز در اجرا همزمان با تمرکز در هدایت و نظارت 

تغییر مشاغل از وظایف ساده به کار چند بعدی

تغییر در معیارهای عملکرد، نظام پرداخت و ضوابط انتصاب و ترفیع

تغییر مفهوم مدیریت از ریاست و بازخواست به مسئولیت و پشتیبانی

کاهش موارد اختلاف و کاستن از برخوردهای بین وظیفه ای

استفاده از فرصت ‏ها با عبور فرآیندها از مرزهای سازمان

 

تفاوت سازمان‏های دولتی و خصوصی از منظر بازمهندسی

 

1) فاکتورهای محیطی (فاکتورهای خارج از سازمان)

کمتر در معرض محیط بودن و اتکای به بودجه‏ های تخصیصی، انگیزه کمتر برای بهره وری و اثربخشی، کارایی کمتر، استفاده محدود از فرصت‏های بیرونی، محدودیت‏های قانونی و رسمی بیشتر، تأثیرپذیری مستقیم از تحولات سیاسی و تغییرات حاکمیتی ...

 

2) تعاملات سازمان- محیط

فعالیت های اجباری در چارچوب مجوزهای قانونی از پیش تعیین شده و مأموریت سازمان، نقش عمده در منافع عمومی، انتظارات بیشتر از مقام‏ های دولتی برای اقدامات صحیح، مسئولانه، درست‏کارانه، پاسخگویی به افکار عمومی، شفافیت و ارتباط با رسانه‏ها، ...

 

3)  ساختار درونی و فرآیندها (فاکتورهای درون سازمان)

ضوابط پیچیده، متناقض و غیر عینی، استقلال کمتر مدیران در تصمیم‏گیری، نقش اساسی مدیران ارشد، تغییرات مدیران در اثر تحولات سیاسی یا انتصابات داخلی، رضایت شغلی پایین و تعهد سازمانی کمتر، ....

 

برگرفته از کتاب " مهندسی مجدد سازمان" تألیف دکتر مجتبی لشکربلوکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی