همزاد دیجیتال سازمان
فناوری همزاد دیجیتال چیست؟
همزاد دیجیتال نسخهای مجازی از یک محصول، فرایند و یا حتی یک خدمت است.
نخستین بار در سال 2002 بود که این اصطلاح در معنای فعلی آن، توسط مایکل گریوز در دانشگاه میشیگان استفاده شد. با انفجار اینترنت و رشد سریع فناوریهای اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، استفاده از همزاد دیجیتال بویژه در سالهای اخیر در حوزههای مختلف ظهوری قابل توجه داشته است، تا جایی که مؤسسه گارتنر در سالهای 2017 و 2018 از همزادهای دیجیتال به عنوان یکی از 10 روند مهم در فناوریهای راهبردی نام برد و اعلام کرد که در آیندهای نزدیک، برای میلیاردها مفهوم و پدیده در دنیا همزاد دیجیتال وجود خواهد داشت. همچنین طبق گزارش مؤسسه گارتنر، تا سال 2020 قریب به 50 درصد از سازمانها برای بهینهسازی فرایندهای کسب وکار، کاهش هزینههای سربار و افزایش کارآمدی از فناوری همزاد دیجیتال استفاده خواهند کرد.
همزاد دیجیتال سازمانی
در حالی که همزاد دیجیتال تبدیل به جریان اصلی در روندهای فناورانه میشود، تقریباً واضح است که هر چیزی می تواند یک همزاد دیجیتال داشته باشد.
ایده همزاد دیجیتال سازمانی (DTO) که توسط گارتنر مطرح شد این است که از نمایش دیجیتال یک سازمان برای پشتیبانی از اجرای تغییرات یا انجام ابتکارات جدید در یک سازمان استفاده شود. DTO مدلی مجازی از یک کسب وکار را ایجاد میکند که مدیران میتوانند آن را بر حسب نیاز خود تحلیل کرده و مورد آزمایش قرار دهند. هنگامی که DTO بطور کامل پیاده شود کاملا منطبق بر عملیات انجام شده در سازمان خواهد بود. شایان ذکر است که مدلهای DTO میتوانند بطور پیوسته بهروزرسانی شوند و اطلاعات بلادرنگی را در باره نحوه عملکرد سازمان، منابع مورد استفاده، پاسخ به تغییرات و برآورده کردن نیازهای مشتریان ارائه دهند. کاملا واضح است که دسترسی به چنین مدلی از کسب وکار مزیت رقابتی بسیار بزرگی برای مدیران به ارمغان میآورد.
مطلب کامل را در مأخذ ببینید.
توضیحات بیشتر را در فناوری دوقلوی دیجیتال بخوانید.