تغییر از آموزش به یادگیری
عصر امروز عصر شناخت است و اطلاعات به تنهایی نقشی در پیشبرد جوامع ندارد؛ انسان امروز و فراگیرندگان آموزش عالی بایستی خود خالق دانش خویش باشند و با مشارکت و همکاری، خرد جمعی را در خدمت هم افزایی درآورند. در عصر اطلاعات مفهوم یادگیری تغییریافته است و یادگیری «چگونگی یادگیری» موردتوجه است و این یادگیری نوین بر توسعه توانایی فراگیرندگان در تبدیل اطلاعات به دانش تأکید دارد. عصر جدید تربیت جدید طلب می کند. برنامۀ درسی خطی و از قبل تعیین شده جوابگوی نیازهای امروز فراگیرندگان نیست و در شرایط پیچیده و در حال تغییر جهان، فراگیرندگان باید خود تعیین کنندۀ مسیر یادگیری خویش باشند. رویکردهای آموزشی پداگوژی و حتی آندراگوژی دیگر برای آماده ساختن فراگیرندگان برای موفق شدن در امور تحصیلی و شغلی کافی نیستند؛ بنابراین رویکرد خود راهبری موردنیاز است، رویکردی که در آن افراد چگونگی یادگیری را یاد بگیرند.