هویت دیجیتال
درگذشته شناسایی افراد فقط با کمک اسناد هویتی فیزیکی نظیر شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه و ... یا مشخصات زیستی نظیر اثر انگشت، گروه خون و .... امکانپذیر بود. امّا با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش فضای سایبری، اضافه شدن تجهیزات رایانه ای، توسعه خدمات الکترونیکی و ضرورت فعالیت های مجازی، نیاز به یک مفهوم جدیدی به نام هویت دیجیتال به شدت احساس میشود. هر انسان یا شی هوشمندی که وارد فضای مجازی میشود یک ردپای دیجیتال از خود برجا میگذارد. علاوه بر این ردپای دیجیتال، برای این که فرآیند شناسایی افراد به درستی صورت پذیرد نیاز به یک هویت دیجیتالی هم برای هر فرد یا شی داریم.
هویت دیجیتال را میتوان به عنوان نمایش دیجیتالی اطلاعات شناخته شده در مورد یک فرد یا سازمان مشخص تعریف کرد که بطورکلی مجموعه تمام اطلاعات دردسترس دیجیتالی در مورد یک موجودیت است. در بعد اجتماعی هویت دیجیتال به هر مجموعه ای از اطلاعات اطلاق می گردد که توسط فعالیت های آنلاین شخص ایجادشده و آن شخص را توصیف نماید. از نقطه نظر اجتماعی، این نوع هویت نسخه آنلاین شخصیت یک فرد و یا اجتماع است.
هویت دیجیتال نشاندهنده ویژگیهای منحصر به فرد هر کاربر در محیط اینترنت میباشد. کسانی که به صورت گسترده از تکنولوژی دیجیتال در اشکال مختلف استفاده میکنند نیاز دارند تا برای رسمیت بخشیدن به خود دارای یک هویت دیجیتالی باشند. همچنین در ارتباطات کسب و کاری برای شناسایی افراد و شرکتهای دیگر بایستی هویت آنها مورد بررسی قرار گیرد. برای این که در محیط آنلاین بتوان برای یک فرد هویت معتبری ایجاد کرد نیاز است تا از طریق شیوههای مختلف فیزیکی و آنلاین به احراز هویت او پرداخت.
گوگل، هویت دیجیتال را به این صورت تعریف میکند، «هویت آنلاین شما نه تنها با آنچه شما پست میکنید، تعیین میشود بلکه با آنچه که دیگران درباره شما ارسال میکنند مانند یک اشاره در یک وبلاگ، یک پست، یک عکس، برچسب و یا پاسخ به یک پست یا یک بروز رسانی پیام معرفی وضعیت عمومیتان نیز تعیین میگردد».
مهمترین خصیصه هایی که معرفی کننده هویت دیجیتالی یک شخص در محیطهای آنلاین هستند عبارتند از:
مطالب بیشتر را در مأخذ ببینید و بخوانید