نقش روابط عمومی در سازمان
روابط عمومی مجموعهای از اقدامات و کوششهای حسابشدهای است که هر سازمان برای برقراریِ ارتباطاتِ مؤثر و هدفمند با گروههایی که با آن در ارتباطاند انجام میدهد. روابط عمومی، روبهرو شدنِ یک سازمان یا مؤسسه با مخاطبانش را از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری است که به منافع مشترک آنها مربوط است.
روابط عمومی، هنری مدیریتی است لذا بیشترین ارتباط روابط عمومی با مدیریت های ارشد سازمان است. حضور پیوسته و چند وجهی در سازمان و محیط پیرامونی برای آگاهی یافتن و دقّت در ارایه اطلاعات به صورت درست و بدون ابهام، به گونه ای که پاسخگوی سؤالات و نیازهای اطلاعاتی مخاطبان درون و ببرون سازمانی باشد، اصلیترین وظیفه و مهمترین فرصت روابط عمومی است؛
علاوه بر این مدیریت سازمان برای هدایت ،هماهنگی و رهبری سازمانی، نیازمند روابط عمومی کارآمد است. چرا که روابط عمومی باید با تجزیه و تحلیل نظرات و اقدامات مدیریت از یکسو و تجزیه و تحلیل نظرات و کنش های کارکنان از سوی دیگر، همسویی و هماهنگی لازم در علایق و منافع فراگیر سازمان و مدیریت و کارکنان را بهبود بخشد.
کارکردهای روابط عمومی
کارکرد درون سازمانی: بیشتر حول محور نیروهای درون سازمان می چرخد و روابط عمومی می تواند تعامل را در جامعه مخاطب خود تقویت نماید. اطلاع رسانی درست از خط مشی،چشم انداز و ماموریت سازمان و ارتقای فرهنگ سازمانی برای دستیابی به اهداف کلان در این راستاست.
کارکرد برون سازمانی: در حوزه خارج از سازمان، روابط عمومی به دنبال برقراری ارتباط درست و موثر با جامعه مخاطبان خود است و تلاش می نماید با بهره گیری از تکنولوژی های نوین ارتباطی و منابع مالی و حمایت های مدیریت ارشد، اموری مانند مدیریت افکار عمومی، اطلاع رسانی و بیان خدمات و دستاوردها،پاسخگویی به پرسشها ، ارتباط با شرکای سازمانی و امثال اینها، سازمان را در جهت تحقق اهداف یاری کند.
کارکرد راهبردی: روابط عمومی با شناسایی نقاط ضعف و قوت،فرصت ها و تهدیدها ، با استفاده از نیروهای متخصص،ابزارهای ارتباطی و تحلیل داده ها و ارایه گزارشات تحلیلی، نقش کلیدی خود را در تصمیم سازی و تصمیم گیری سازمان برای رسیدن به انسجام و مزیت سازمانی ایفا می کند.
لذا با توجه به اینکه هسته مرکزی وظایف روابط عمومی ها، اطلاع رسانی می باشد، شرط انجام درست این وظیفه، شناخت رسانه، انواع آن و قابلیت های هر رسانه، قدرت درک نحوه کارکرد رسانه ها و معنی سازی در آنها، دسترسی، تجزیه وتحلیل، ارزیابی نقادانه محتوای رسانه ای و به طورکلی داشتن سواد رسانه ای در سطح بالاست.
معیارهای مدیر روابط عمومی
- توان برنامه ریزی
- توان مدیریتی
- حرفه ای گرایی
- مردمداری
- آموزش کارکنان
- مشارکت پذیری
- رویکرد سیستمی
- مسئولیت اجتماعی
- پاسخگویی
- ارتباط گستری
- یکپارچه سازی
- مدیریت اعتبار
- ارزشیابی مستمر